Royaltydeskundige Hans Jacobs in Berlijn: ‘Koningspaar moet Duitsers verleiden’

Staatsbezoek Duitsland
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Hans Jacobs

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima moeten dinsdag op de tweede dag van hun staatsbezoek aan Duitsland al hun verleidingskunsten en charmes in de strijd gooien om nog meer Duitse harten te winnen.

Dat kan met een stevige speech van de koning in de Bondsraad, de vertegenwoordiging van de zestien deelstaten, en met de betoverende klanken van het Koninklijk Concertgebouworkest dat in het Konzerthaus exclusief optreedt voor een klein en select publiek.

Maar wellicht zijn het de vragen die Máxima stelt tijdens een waterstofsymposium die de doorslag geven. Niet iedereen valt immers voor dezelfde verlokkingen.

Duitse markt veroveren

Duitsland, zo stelde de Nederlandse ambassadeur eerder deze week, telt maar liefst negen buurlanden. Die dingen als het ware allemaal naar de hand van Duitsland. Ze vragen allemaal om aandacht en proberen de Duitse markt te veroveren, samenwerkingsverbanden aan te gaan, te exporteren of gunstige voorwaarden binnen te halen.

De Duitsers hebben keuze en aanbod genoeg. Uit Denemarken, uit België, of uit Frankrijk of Tsjechië. Waarom zouden ze dan hun oog laten vallen op Nederland? Hoe kan het kleine land aan de Noordzee niet alleen de aandacht trekken, maar ook nog vasthouden. 

Felle discussie

Het antwoord is volgens de ambassadeur het koningspaar. Met hun inmiddels negen bezoeken aan Duitsland in de afgelopen acht jaar zijn ze erin geslaagd Nederland nog nadrukkelijker op de kaart te zetten, met name in deelstaten waar de contacten met ons land minder vanzelfsprekend zijn. Er is al jaren een felle discussie gaande over de vraag of de inzet van koning en koningin in het buitenland een verschil maakt.

In Duitsland is het zeker het geval. Eigenlijk is het banaal. Maar als het koningspaar in een deelstaat op bezoek komt en de top van lokale regering en het bedrijfsleven wordt uitgenodigd een symposium of conferentie bij te wonen, zijn er maar weinig weigeringen. De Duitsers houden wel van een beetje royale glamour. ,,Het koningspaar opent deuren”, heet het. 

‘Stikjaloers’

Daarna echter is het aan Nederlandse bedrijven en instellingen zelf om zich te presenteren en contacten te leggen en die uit te werken. De koning verkoopt geen auto-onderdelen of computerchips, maar de fabrikant is er wel mee geholpen dat dankzij een aan een koninklijk bezoek gekoppelde handelsmissie potentiële Duitse partners aanschuiven.

,,De andere acht landen zijn stikjaloers op ons”, zei de ambassadeur twee jaar geleden, na weer een succesvol werkbezoek. Maar aandacht heeft de neiging te verslappen. Dus heeft de koning alweer nieuwe reizen naar Duitsland in het vooruitzicht gesteld en zal hij in de Bondsraad de deelstaten nog eens wijzen op de enorme voordelen van het samenwerken met Nederland. Willem-Alexander als ultieme verleider.

Tags

KONING WILLEM-ALEXANDERKONINGIN MAXIMAKONINGSPAARMAXIMASTAATSBEZOEKWILLEM-ALEXANDER

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck