Samenwerkingen Anna Nooshin in gevaar?

Anna koopt nep volgers
Door: Matthieu Slee
28-12-2021

Anna Nooshin leek het gezicht van een nieuwe generatie. Maar haar populariteit lijkt tanende. En dan waren er nog geruchten dat ze haar ‘volgers’ koopt. Wat is haar reactie?

Eerder dit jaar berichtte gossip-queen Yvonne Coldeweijer dat de populariteit van Anna Nooshin (35) tanende is. Op Instagram zakte Anna afgelopen zomer onder de grens van één miljoen volgers. Maar opeens, zo ontdekte Coldeweijer, kwamen er vijftigduizend volgers bij. Volgens Coldeweijer was er maar één logische verklaring. Het waren (gekochte) nepvolgers. Wie zou denken dat Anna zich fel tegen deze aantijging zou verweren, kwam bedrogen uit. Anna reageerde slechts met: ,,Ik bemoei me met mijn eigen zaken, focus me op het positieve.”

Echt of nep?
De kans dat influencers in de toekomst hun account enorm kunnen upgraden met netvolgers lijkt steeds kleiner te worden. Al een paar jaar zijn er tools verkrijgbaar waarmee derden (adverteerders) kunnen ontdekken of de volgers echt of nep zijn, zoals de tool Social Blade. Ook uit de engagementrate valt op te maken of het aantal volgers klopt. Heeft een influencer tienduizenden volgers, maar slechts tientallen likes per foto, dan zou er iets mis kunnen zijn. PR-bureaus die namens adverteerders influencers benaderen, gaan hier ook steeds meer op letten.

Relevantie
Toeval of niet, Anna liet weten dat ze op Instagram de likes-count wil verbergen. Als reden geeft ze op: ,,Het moet niet uitmaken hoeveel mensen er wel kijken of niet en hoe relevant het is.” Dat is vreemd, want natúúrlijk wil een adverteerder weten hoe groot het bereik is. Maar Anna wil dat veranderen. In haar vlog liet ze weten: ,,Het gaat nu heel erg om relevantie, views en likes. Dat iemand in het publieke oog alleen maar succesvol en relevant is. We doen in ons vakgebied niet iets wat zielen redt. Het is entertainment, dus relevant voor wat?” Tja, Anna, voor de adverteerder misschien?

Meer DenD