Showbizz-kenner Charlotte Wijnen: Híerom is serie Yolanthe gemiste kans
Yolanthe Cabau is de eerste BN’er met een eigen realityserie op Netflix, te zien in maar liefst 180 (!) landen. Een internationaal podium, een intiem kijkje achter de schermen, een ster die zich eindelijk van haar kwetsbare kant laat zien… Klinkt veelbelovend. Maar hoewel de serie 'Yolanthe' heet, blijft ze net zo ongrijpbaar als altijd.

Na haar scheiding van Wesley Sneijder vertrok Yolanthe naar Los Angeles en keerde niet meer terug. Ze wilde vrijheid en anonimiteit – gewoon rustig door de supermarkt lopen zonder op de hielen gezeten te worden door paparazzi. Zes jaar lang hield ze zich grotendeels op de achtergrond. Tot nu. Want voor haar serie Yolanthe keert ze terug in de schijnwerpers, met een mooi doel als motivatie: aandacht vragen voor de stichting Free a Girl, die strijdt tegen seksuele uitbuiting van kinderen. Daar ligt haar hart, zei ze deze week nog bij Humberto.
Kardashians
Toch zie je daar in de serie opvallend weinig van terug. Wat je wel te zien krijgt, is iets dat voelt als een Nederlandse versie van Keeping Up with the Kardashians. Zonovergoten beelden, glimmende auto’s en een vrouw die er in elke scène uitziet alsof ze onderweg is naar een fotoshoot (draagt zij ooit iets twee keer?!). De locaties zijn jaloersmakend mooi en alles is gefilmd met een oog voor detail dat verraadt dat Netflix er flink in heeft geïnvesteerd.
Drama
Er is geen gebrek aan drama: Yolanthe koopt een villa, belandt in het ziekenhuis, en haar moeder krijgt het verschrikkelijke nieuws te horen dat ze een tumor heeft. Ook haar moeilijke jeugd komt voorbij, met een gebroken gezin en een vader die vooral schade aanrichtte. Maar vreemd genoeg voelt het allemaal afstandelijk. Alsof je kijkt naar iemand die huilt, maar zich ondertussen bewust is van de camera. Het is niet gespeeld, en toch lijkt het echtheid te missen.
Free a Girl
En dat is misschien wel de grootste tekortkoming van Yolanthe: het ziet er oogverblindend uit, maar het raakt je niet. Alles blijft aan de oppervlakte. Dat is jammer, want Yolanthe had deze serie kunnen gebruiken om de regie los te laten en zich echt te laten zien. Niet als het perfecte plaatje, maar als een vrouw achter de glitter, iemand die zich inzet voor een stichting als Free a Girl.
Leeg
In plaats daarvan krijgen we Hollywood. Of het nou acht uur ’s ochtends of elf uur ’s avonds is: Yolanthe zit altijd in de glam. Haar make-up is on point en haar outfit is tot in de puntjes verzorgd. Alles klopt – tenminste, aan de buitenkant. Want vanbinnen blijft het leeg. We kijken wel, maar vergeten het direct weer.