Streamingmarkt blijft groeien, latin en K-pop populair

De streamingmarkt voor muziek groeit wereldwijd nog steeds fors. Dit jaar werd al na drie maanden de grens van 1 biljoen beluisterde nummers bereikt. Dat gebeurde niet eerder zo snel, staat in het halfjaarlijkse rapport van Luminate, het Amerikaanse bedrijf dat de verkoop van muziek bijhoudt. Vorig jaar werd die mijlpaal pas na vier maanden bereikt.
Luminate meldt ook dat Amerikaanse muziekgebruikers ook steeds meer niet-Engelstalige liedjes luisteren. Spaans, Frans, Japans, Koreaans, Italiaans, Duits en Arabisch zijn de populairste ‘buitenlandse’ talen, met de genres latin en K-pop voorop.
“Onze streaminggegevens laten zien dat Spaanstalige en Koreaanstalige muziek het populairst zijn als we kijken naar de top 10.000 meest gestreamde nummers in de eerste helft van 2023”, zegt Luminate-muziekdirecteur Jaime Marconette. Volgens hem is het aandeel Spaanstalige muziek sinds 2021 met 3,6 procent gegroeid, terwijl het aandeel Engelstalige muziek tegelijkertijd met 4,2 procent daalde.
De populariteit van Spaanse muziek in Amerika blijkt onder meer uit het feit dat Un Verano Sin Ti van Bad Bunny meer dan een jaar na uitgave nog steeds een van de populairste albums is.
BuzzE