Sydney Sweeney: hoe een spijkerbroek haar wereld op z’n kop zette
De nieuwste obsessie van Hollywood is blond, jong en heet Sydney Sweeney. In sneltreinvaart werd ze de mascotte van een jonge generatie. Americana, Echo Valley en The Housemaid staan op de rol. En een jeansreclame die, tegen wil en dank, haar grootste publiciteitsstunt werd.

Lange tijd was ze simpel-weg ‘het luxeprobleem in The White Lotus‘ of ‘de hysterische Cassie in Euphoria‘. Totdat ze verscheen in een spijkerbroeken-reclame van American Eagle die zoveel losmaakte dat zelfs Donald Trump zich ermee bemoeide. En geloof ons: als Trump zich uitlaat over je jeans, ben je officieel wereldnieuws.
Onschuldig
Het leek zo’n onschuldig spotje: Sydney met haar stralende glimlach, blond haar en die knalblauwe ogen die je dwars door het scherm boren. Ze had het over genen die je uiterlijk bepalen, de dingen die je van je ouders meekrijgt: je haar, je karakter, je oogkleur. En ze sloot af met: „My jeans are blue.” Een woordgrapje tussen genes en jeans, maar TikTok rook bloed.
Binnen no time werd de grap verdraaid tot een suggestie van ‘superieure genen’. De hashtag #NaziPropagandaInDenim schoot omhoog in de trendinglijst. American Eagle haastte zich nog te sussen dat het écht om een spijkerbroek ging. Maar toen was de rel al geboren. Sydney was ineens meer dan een Hollywood-actrice: ze belandde midden in een politiek moddergevecht waar half Amerika op dook. Alsof de rel nog niet genoeg stof deed opwaaien, lekte ook nog uit dat ze zich vorig jaar in Florida als Republikein had geregistreerd.
Diep decolleté
Na de storm rond de spijkerbroek-advertentie liet Sydney zich eindelijk weer zien, op de rode loper bij de première van Americana. In een strak zwart jurkje met diep decolleté, uizelingwekkende hakken en een glimlach die deed voorkomen alsof er nooit iets gebeurd was.
Carrière in de lift
Maar terwijl de denim-rel nog na-ijlde, draaide de Hollywood-carrousel gewoon door. Sweeney dook dit jaar overal op: naast Julianne Moore in Echo Valley op Apple TV+, binnenkort als bokslegende in Christy (haar Oscar-troef, zeggen de fluisteraars in L.A.), en met kerst 2025 in The Housemaid, een thriller die in Amerika uitkomt maar ongetwijfeld ook hier zal landen.
Metamorfose
Voor Christy transformeerde ze zich tot gespierde bokser. „Ik vond het geweldig”, zei ze. „Ik deed ’s ochtends een uur krachttraining, ’s middags ongeveer twee uur kickboksen en ’s avonds nog een uur krachttraining.” En dan die metamorfose! „Mijn lichaam was compleet anders. Ik paste niet meer in mijn eigen kleren. Normaal gesproken heb ik maat 23 in een spijkerbroek, en ik droeg maat 27. Mijn borsten werden groter. En mijn billen werden enorm. Het was waanzinnig.”
Single
En dan het eeuwige sappige hoofdstuk: de liefde. Zes jaar lang was Sydney verloofd met Jonathan Davino, tot de relatie met haar restaurateur in april knapte. Officieel ‘omdat ze niet klaar was om zich te settelen’, maar insiders fluisteren dat haar supersterrenagenda de genadeklap gaf. Sindsdien omarmt Sydney haar single life. Tijdens de promotietour van Anyone But You flirtte ze openlijk met tegenspeler Glen Powell, ze werd gespot op diens zus’ bruiloft in Texas, en een innige knuffel met Machine Gun Kelly ging wereldwijd viral (zijn ontkenning maakte het alleen maar gênanter). Deze zomer scheurde ze ook nog op jet ski’s in Idaho met een mysterieuze man. Elke nieuwe foto voedt de speculaties, maar Sydney zelf zegt: „Ik geniet van dit hoofdstuk. Het gaat erom mezelf opnieuw te ontdekken, en ik heb geen haast met wat dan ook.”
De Kardashians
Waar de Kardashians zich volspuiten met fillers en billen van de lopende band laten aanrukken, doet Sydney het op pure sexappeal. Met haar rondingen is ze de pin-up van nu: een mix van klassieke filmdiva en moderne Instagram-ster. „Een sekssymbool? Ik ben gewoon mezelf”, zei ze eerder. Haar critici noemen het ‘marketing voor mannen’, maar een blik op haar Insta laat zien wie er echt de knoppen bedient: Sydney zelf. Ze post schaamteloos, speelt met haar imago en laat ondertussen zien dat ze haar merk tot in de puntjes controleert.dat ze haar merk tot op de pixel strak in de hand heeft.
Slimme zakenvrouw
Dat maakt haar misschien wel zo onweerstaanbaar. Is ze de klunzige actrice die verstrikt raakte in een spijkerbroekrel, of de slimme zakenvrouw die precies weet hoe ze gratis publiciteit binnenharkt? Misschien is ze gewoon beide. Zelf zegt ze: „Ik wil mezelf blijven uitdagen. Door niet alleen te acteren, maar ook films te produceren, blijf ik nieuwe dingen leren. Wie weet wat er nog allemaal in het vat zit?” Eén ding is duidelijk: of ze nu in jeans of couture verschijnt, Sydney blijft het gesprek van de dag.