Talpa doet geen mededelingen over onderzoek The Voice

Talpa doet gedurende het onafhankelijke onderzoek naar seksueel grensoverschrijdend gedrag en machtsmisbruik rondom The Voice of Holland geen mededelingen meer. Ook wil het mediabedrijf niet ingaan op de vraag of de misstanden bekend waren.
“Gedurende het onderzoek van ITV doen wij geen mededelingen naar de pers”, laat een woordvoerder desgevraagd weten aan het ANP. Het bedrijf wil wel meewerken, mocht dat nodig zijn. “Indien om onze medewerking wordt verzocht, zullen wij daar zeker op ingaan.”
The Voice of Holland komt uit de koker van John de Mol. Hij bedacht de talentenjacht waarbij de deelnemers, in tegenstelling tot bijvoorbeeld bij Idols en X Factor, ongezien hun eerste auditie doen. De Mol verkocht het format met zijn productiehuis Talpa Media aan tientallen landen en won er diverse prijzen mee. Het succesvolle programma kwam in 2015 in handen van ITV toen John de Mol zijn Talpa Media voor honderden miljoenen verkocht aan de Britten.
Eerder stelde Talpa dat “ten tijde dat dit voorval speelde” Talpa Media “een dochter van ITV” was. “Kortom, een totaal ander bedrijf dan het huidige Talpa.”
RTL, de zendergroep die The Voice uitzendt, liet in een verklaring weten dat het niet op de hoogte was van de misstanden.
BuzzE