Televisie levert als nieuwsmedium verder in op online media

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Televisie levert net als voorgaande jaren iets verder in als belangrijkste nieuwsmedium. Maar het blijft nog wel de grootste bron als het gaat om de voornaamste nieuwsvoorziening bij Nederlanders. Dat blijkt uit het Digital News Report (DNR), een onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism dat laat zien wat de stand is van nieuwsconsumptie in 46 landen.

In de week voorafgaand aan het onderzoek gebruikte 35 procent van de ruim 2000 ondervraagden televisie als belangrijkste nieuwsbron, tegenover 33 procent die daar online media voor gebruikte. Daar wordt sociale media van losgekoppeld, dat door 11 procent van de respondenten werd genoemd als voornaamste nieuwsbron.

“Sociale media zijn als voornaamste bron voor nieuws vooral populair onder de jongere generatie”, schrijft het Commissariaat voor de Media, dat voor de Nederlandse resultaten bij het onderzoek betrokken was. Voor meer dan een kwart van de 18- tot 24-jarigen leveren sociale media inmiddels de voornaamste toegang tot nieuws. De positie van print als nieuwsmedium wordt opnieuw zwakker. Vergeleken met 2022 zakt print als voornaamste nieuwsbron van 10 naar 8 procent.

Daarnaast is ook gevraagd via welke wegen het nieuws überhaupt werd geconsumeerd voorafgaand aan het onderzoek, waarbij meerdere antwoorden mogelijk waren. Daarbij is voor het eerst online media als grootste nieuwsbron naar voren gekomen, met 63 procent tegenover 62 procent voor televisie. Ook het kijken naar bewegend nieuws via online media werd minder populair, de voorkeur daarvoor daalde van 34 procent in 2020 naar 21 procent dit jaar.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • Dirck

Deze site gebruikt trackingtechnologieën. Je kunt ervoor kiezen om deze technologieën te accepteren of te weigeren.