Wijnand Speelman vindt eerste keer in Glazen Huis grote eer

Wijnand Speelman gaat volgende maand voor het eerst als ‘bewoner’ het Glazen Huis van 3FM Serious Request in. De dj, die al jaren betrokken is bij de goededoelenactie van de zender, vindt het “eervol maar bovenal een droom die uitkomt”.
“Alles komt een beetje samen voor mijn gevoel”, zegt de 35-jarige Speelman tegen het ANP. “Volgens mij was het in 2007 dat ik als klein jochie een soort productierolletje kreeg bij een mediabedrijf dat meewerkte aan Serious Request. Vervolgens mocht ik met het Rode Kruis en het Wereld Natuur Fonds de wereld over reizen om reportages te maken”, kijkt de radiomaker terug. “Dus voor m’n gevoel was ik al die tijd al onderdeel van Serious Request. En dat alleen al is iets heel bijzonders: je kunt jezelf een week lang inzetten voor een hoger doel.”
Speelman gaat het bekende glazen onderkomen van 3FM in met Sophie Hijlkema en Barend van Deelen. Met de laatste maakte Speelman jarenlang het programma Barend & Wijnand, waarmee ze in 2015 de Marconi Award voor Aanstormend Talent binnensleepten. “Het is voor mij heel bijzonder dat ik het mag doen met mijn beste vriend. Wij zijn veertien jaar geleden samen begonnen en wij droomden hier altijd van om dit een keer samen te doen. Hij is als een broer voor me.”
Rollercoaster
Dat laatste kan een extra steuntje voor Speelman worden, aangezien de dj’s behalve niet mogen eten ook dit jaar hun telefoon thuis moeten laten. “Dat is nog wel een uitdaging voor mij, want mijn gezin is het allerbelangrijkste in mijn leven”, zegt de dj, die een “emotionele rollercoaster” voorziet. Geen contact met zijn verloofde en twee dochters is iets waar hij het meest tegenop ziet. “Misschien wel meer dan tegen het niet eten. Het zorgt wel voor meer focus voor deze actie en elke euro is er één.”
Dit jaar gaat de opbrengst naar Stichting ALS Nederland, een doel dat extra persoonlijk is voor Speelman. Zijn opa overleed in 1996 aan de gevolgen van ALS. “We merken nu al dat heel veel mensen ook zo’n ervaring hebben. Die verhalen zijn voor ons de fundatie voor de hele actie en bijzonder om te horen. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt over waarom het zo belangrijk is waarom we dit doen.”
BuzzE