Wouter van Ransbeek: act S10 is spel tussen licht en donker

Advertentie
Geen vuurwerk, geen dansers en geen andere poespas. De act van S10 op het Eurovisie Songfestival in Turijn is bewust klein en sober gehouden. “Als je een verhaal over eenzaamheid en verdriet vertelt moet je dat ook letterlijk op het podium voelen”, legt bedenker Wouter van Ransbeek zijn keuze uit aan het ANP.
Van Ransbeek, voorheen creatief directeur van het Internationaal Theater Amsterdam, is creative supervisor binnen de Nederlandse delegatie. Hij heeft samen met S10 het concept van de act bedacht en houdt toezicht op het creatieve proces.
“Het is een spel tussen licht en donker geworden, tussen intimiteit en openbreken. Het is heel sober maar die soberheid laten we ook toe om dat verhaal te vertellen”, zegt Van Ransbeek. Hij wil dat de kijker straks precies voelt wat S10 zingt, zonder dat ze precies weten waar ze over zingt. “Je moet niet vergeten dat we hier met een Nederlandse song zijn.”
Onrust
Omdat de act van S10 zo klein wordt gehouden is elk shot van levensbelang, gaat Van Ransbeek verder. “Dat moet ook. Als je vuurwerk hebt, maakt het minder uit dat een shot een keer niet lukt of dat er onrust is. Wij hebben echt naar dat pure gezocht. Dat is wel een werkje geweest.”
Van Ransbeek is heel tevreden met het eindresultaat. “Wat ik zo mooi vind aan S10 is dat ze zo’n grote authenticiteit heeft voor iemand van 21. Ze heeft een onwaarschijnlijke kracht om tijdens haar optreden in dat moment te zijn. Dat zal er zaterdag misschien weer anders uitzien. Maar dat ze echt is, straalt van haar af. Ze is zo zichzelf en dat heeft het publiek ook gemerkt.”
100 meter
Hoe S10 het er zaterdag van afbrengt in de finale durft Van Ransbeek niet te zeggen. “Dat is niet mijn expertise”, lacht hij. “We moeten gewoon kijken. Het is topsport. We gaan die 100 meter lopen en dan zien we wel of we de snelste zijn.”
BuzzE