YouTubers melden betaling voor reclame

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

HILVERSUM – Een groep YouTube-vloggers gaat het voortaan melden als ze worden betaald om ergens reclame voor te maken. Ze hebben daarvoor een gedragscode opgesteld.

Met de ‘Social Code: YouTube’ willen ze duidelijkheid scheppen voor (jonge) kijkers, hun ouders, bedrijven en adverteerders. De vloggers laten voordat hun video begint een tekst zien waarin wordt vermeld dat er sprake is van reclame, of ze melden het tijdens hun filmpje. Ook in de beschrijving van de video staat dat er sprake is van een betaalde samenwerking. Dezelfde regels hanteren de vloggers als ze een product of dienst gratis of met korting hebben gekregen. Ten slotte melden ze het ook als ze het besproken product zelf hebben betaald.

Onder de vloggers die zich aan de code gaan houden zijn Teske de Schepper (Teske), Dylan Haegens, Djamila (Meisje Djamila), Rutger Vink (Furtjuh) en Christiaan Heinen (Prankster). Met de code, die is opgesteld in samenwerking met het Commissariaat voor de Media, lopen ze vooruit op wetgeving die eraan komt.

De mediawaakhond zegt blij te zijn met deze stap naar transparantie. “De YouTubers laten door deze vorm van zelfregulering zien dat zij hun verantwoordelijkheid willen nemen naar hun kijkers”, zegt CvdM-voorzitter Madeleine de Cock Buning. Video’s van YouTube-vloggers vallen niet onder het toezicht van het commissariaat. Mogelijk wordt dat in de toekomst anders.

 

BuzzE

 

 

Tags

RECLAMEYOUTUBERS

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck