Zendermanager: naamswijziging gaat NPO Radio 4 verder helpen

NPO Radio 4 wil met de naamsverandering naar NPO Klassiek een nog groter publiek aantrekken. Het maakt deel uit van de ambitieuze plannen van zendermanager Simone Meijer om klassieke muziek populairder te maken.
Het imago van klassiek is de afgelopen jaren al flink afgestoft, vertelt Meijer aan het ANP. Ze ziet dat niet alleen op de werkvloer, met een jong team aan presentatoren en werknemers, maar ook jonger publiek weet de zender vaker te vinden. “Klassieke muziek is niet alleen maar zwaar en moeilijk of elitair, zoals mensen voorheen vaak dachten. Dat is het totaal niet. Het is zo mooi om dat door te kunnen geven”, zegt Meijer.
Bij Radio 4, dat vanaf 1 januari door het leven gaat als NPO Klassiek, is ook veel veranderd. “Voorheen hadden we allemaal eilandjes, nu is dat niet meer zo. We denken nu: van 07.00 tot 19.00 uur moet het toegankelijk en herkenbaar zijn. En de wat moeilijkere muziek, het experimentelere of avontuurlijke, dat programmeren we heel bewust in de avonden.”
Tenen in het water
De zender zond afgelopen maand ook de Klassieke Top 400 uit, een lijst van de mooiste klassieke werken. De resultaten stemden Meijer positief. “Aan de manier waarop er gestemd werd, konden we zien dat we veel mensen bereiken die eigenlijk niet zo thuis zijn in de klassieke muziek, die voorzichtig hun tenen in het water steken en voelen.”
Meijer is er zeker van dat de naamswijziging de zender verder zal helpen. “Radio 4 is toch iets te cryptisch. Heel veel mensen weten dat er een Radio 1, 2, 3, 4, 5 is maar waar die allemaal voor staan… Klassiek is duidelijk. Dat is wat je krijgt en wat je kan verwachten.”
BuzzE