Bedorven showbizz moet MeToo benoemen en keihard afwijzen

Column putlucht
Door: Jos La Grande
16-01-2022

De bedorven putlucht die sinds gisteren opstijgt uit de Hilversumse goot The Voice of Holland is het resultaat van een langdurig rottingsproces. De leden van het netwerk van showbizz-collega’s, producenten, journalisten, tv-makers en ‘vrienden’ zijn na de onthulling over het Sodom en Gomorra zo onthutst, dat ze vergeten zelf mogelijk onderdeel te zijn van een potentiële #MeToo omgeving waarin je als kwetsbare buitenstaander kennelijk niet veilig bent.

Om te beginnen, waar was gisteren de keiharde veroordeling van #MeToo? Blijf met je poten van kwetsbaren af. Zeg dat gewoon. Doe niet zo verrast.

Vergeten

Als je voormalig filmgod Harvey Weinstein bent vergeten dan toch zeker niet de Nederlandse televisieproducent Job Gosschalk, die tussen 2002 en 2016 dichter bij huis grensoverschrijdend gedrag toegaf. Of deze week modeprins Martin N. die vermoedelijk op grote schraal grensoverschrijdend gedrag zou hebben vertoond. De ontsporingen bij de realityshows als Temptation Island en De Villa, waar deelnemers tot seks werden aangezet, ook verbannen?

Wakker worden! Kijk eens naar je eigen bubbel!

Keten

Het netwerkje in de showbizz is gebaseerd op afhankelijkheid. In deze gesloten keten kan blijkbaar een cultuur ontstaan van (geaccepteerd) seksueel grensoverschrijdend gedrag. Het gevolg hiervan is dat alle ogen en oren sluiten op momenten dat het ertoe doet. Dat je even wegkijkt als de remmen los gaan en je het vervolgens als een flirt afdoet.

Het niet helder onder ogen zien is onderdeel van het proces van bagatelliseren en ontkennen.

Tsunami

RTL Boulevard en Shownieuws van zaterdagavond besteedden terecht veel aandacht aan de tsunami van nieuws over The Voice of Holland. Alle ‘netwerk’-belangen komen in deze twee showprogramma’s samen als een bundel opgeknoopte kabels. Ja, iedereen was heel geschrokken van het baltsgedrag van Jeroen Rietbergen. ‘Oh, wat verschrikkelijk voor Linda’. ‘Ja, maar de wet is niet overtreden.’ ‘Hij heeft als bandlid geen machtspositie’. ‘Ik heb er nooit wat van gemerkt’. ‘De sfeer is wel wat los.’ ‘Nooit iets gezien’.

De reacties ontberen besef van urgentie. Ook dat is een vast patroon. Over de rol van de tv-producent bijvoorbeeld. Die hoort toch per definitie de veiligheid van kwetsbaren, zoals de deelnemers van talentenshows die een moord doen voor een carrière in de spotlights, te beschermen. Deze vrouwen, mannen en zelfs jongeren behoren niet tot de Hilversumse kliek. Ze verkeren in een volledige afhankelijkheidspositie. Wat doe je dan als een baltsende muzikant of coach van TVOH je met vieze praatjes benadert?

Conclusie

Ja, het is allemaal heel erg voor publiekslieveling Linda de Mol. Zo’n vent gun je niemand. Maar waarom is er toen dit alles aan het licht kwam niet onmiddellijk alarm geslagen in de familie? John de Mol, notabene de zwager van Jeroen Rietbergen, heeft als geen ander directe en indirect invloed op de tv-wereld.

De deksel is van de put afgetrokken. Dankzij een wakkere programmamaker. Niet door zelfonderzoek of oplettendheid van de hoofdrolspelers in de Hilversumse biotoop.

Dat is nog het meest kwalijke.

Meer DenD