Disney+ kijkt terug op ‘fenomenaal’ eerste jaar

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Disney+ kan sinds de lancering in november 2019 terugblikken op een mooi eerste jaar. De streamingdienst heeft inmiddels bijna 95 miljoen abonnees wereldwijd. Het aantal is een stuk hoger dan het bedrijf van tevoren had verwacht en dat is zeker ook te danken aan de coronacrisis, waardoor mensen een stuk meer televisie zijn gaan kijken.

Marco de Ruiter, Country Manager van The Walt Disney Company Benelux, heeft “geen woorden” voor hoe het afgelopen jaar is geweest. “We hadden ooit gezegd dat we dachten per 2024 tussen de 60 en 90 miljoen abonnees te hebben en uiteindelijk sta je knap na het einde van je eerste jaar op 94,9 miljoen wereldwijd. Dat is ongekend. Het was een fenomenaal eerste jaar”, zegt hij tegen het ANP.

Maar de coronacrisis ziet de streamingdienst niet als een geschenk, benadrukt De Ruiter. “We zijn vooral heel erg blij dat we in de zware periode mensen hopelijk een lichtje in die duisternis hebben kunnen geven. Dat vind ik een stuk fijner dan om zakelijk te redeneren van: oh, de kijktijd is omhoog gegaan, hoe geweldig is dat.”

Samenspel

Een daling van abonnees na de crisis verwacht De Ruiter niet. “Het is natuurlijk moeilijk om te speculeren hoe de wereld er dan uitziet, maar één ding weten we wel: streaming is gevestigd als manier van televisiekijken. Heel veel huishoudens in Nederland streamen en dat zal zo blijven. Als je dat eenmaal hebt gedaan, dan ga je ook niet meer terug.” Om die reden zal Disney ook in de toekomst films tegelijkertijd in de bioscopen en op de streamingdienst lanceren. “Die beslissing was vorig jaar natuurlijk gedreven door corona, maar ook doordat we nu een extra distributiekanaal hebben. Het heeft ons een extra set aan mogelijkheden gegeven. Maar belangrijk blijft voor ons dat we nog steeds geloven dat een bioscoopervaring uniek is. Dat samenspel spelen we en zullen we blijven spelen.”

Hoewel ook op Disney+ een aantal titels later verschenen door vertragingen bij filmstudio’s, verwacht De Ruiter voor 2021 weinig verschuivingen. “Je ziet dat de productiesector er echt zijn weg in heeft gevonden en dat er nieuwe technieken zijn bedacht waardoor dingen weer gemaakt kunnen worden. De stroom is weer goed op gang gekomen, dus we zijn positief dat we de dingen die we hebben aangekondigd ook op dat moment kunnen aanbieden.”

Met ook het nieuwe entertainmentmerk Star, dat dinsdag bij de streamingdienst wordt gelanceerd, is Disney optimistisch over de toekomst. Per 2024 wordt verwacht dat er wereldwijd tussen de 230 en 260 miljoen abonnees zullen zijn, maar Disney staart zich niet blind op dat getal. “Je moet elke dag, week, maand werken aan een product dat voldoet aan de verwachtingen, mensen blij maakt en ze ook verrast. Als mensen blij zijn komen ze terug. Als we dat consequent blijven doen, dan maak ik me voor 2024 geen zorgen.”

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck