Italiaanse restauranthouder onketent rel Paroolrecensie

1294

Restauranteigenaar Gianni Gervasio uit de Amsterdamse Jordaan beschuldigt de nieuwe restaurantrecensent van Het Parool en voormalig kok Gilles van der Loo van vooroordelen, vooringenomenheid en ondeskundigheid bij de beoordeling van zijn bezoek aan zijn horecagelegenheid.

De eigenaar van Cinema Paradiso, waar tegelijk met de recensent die in de voetsporen trad bij Het Parool van Johannes van Dam en Hiske Versprille, ex-voetballer Frank de Boer zat te eten, pikt het niet dat hij het cijfer 4,5 heeft gekregen.

Mokum Magazine tekende als eerste de grieven van de restauranthouder op die geschrokken was van het commentaar in het ‘proefwerk’ van Van der Loo en nu – en dat maakt de zaak ook uniek – ten strijde trekt tegen de recensent.

Lees hier het interview met de Gervasio, waarin hij ‘gehakt’ maakt van de recensie. Of het nu over de saltimboca, de bouillonblokjes, de ‘ingekakte’ stoofpeertjes, de inkoop, de al dente spaghetti, de knoflooksaus en de mosselen gaat: de Italiaan is ‘strijdbaarder dan ooit’, zo schrijft Mokum Magazine, om het ongelijk van de recensent aan te tonen.

Restaurantrecensenten liggen altijd zwaar onder het vergrootglas. Koks hebben vaak de foto’s van de recensenten in de keuken hangen. Als een van hen het restaurant binnenkomt, gaat er meteen een alarm af. Een recensie kan het restaurant maken of breken. Voorbeeld: Versprille die nu voor De Volkskrant schrijft, kraakte het inmiddels gesloten visrestaurant Bijvangst in Amsterdam-Watergraafsmeer. De recensie was keihard, maar het was overigens niet haar eerste test.

Ook suggereert hij dat de uitbater van een nieuw Italiaans restaurant aan de Noordermarkt bevriend is met Van der Loo, beiden werkten bij Caffè Toscanini, netzoals Versprille in het verleden. De restaurants zijn gevestigd in De Jordaan. Op de website tirade.nu noemde Van der Loo in 2015 Caffè Toscanini ‘het mooiste restaurant van Amsterdam’.

Er zijn ook recensenten, zoals Ton de Zeeuw in het verleden, die alleen over restaurants schrijven die ze met een voldoende beoordelen. ‘Daar heeft de klant wat aan’, is dan de uitleg. Want inderdaad een slechte recensie werkt als een granaat: het kan zo maar een flinke omzetdip of in het ergste geval sluiting betekenen.

De Italiaan Gervasio, die zijn advocaat nog heeft geraadpleegd blijkt uit Mokum Magazine, roept alle Amsterdammers op om zijn keuken te testen. ,,Ik weet zeker dat we niemand teleurstellen…”