Oproep aan Japans keizershuis om sociale media te gebruiken

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Het wordt tijd dat het Japanse keizershuis het voorbeeld volgt van de Europese monarchieën en meer openheid geeft over de activiteiten, met name ook via sociale media. Dat is de mening van verschillende volgers van het keizershuis, meldt dinsdag de Japan Times. De onzichtbaarheid van keizer Naruhito en keizerin Masako in deze coronatijd begint namelijk op te vallen en is een reden tot ongerustheid.

De Japanse keizerlijke familie zit in een strak keurslijf. Het Bureau van de Keizerlijke Hofhouding bepaalt grotendeels wat de keizer en zijn familie mogen doen, en stelt voorwaarden aan het hoe en wanneer. Een eeuwenoud protocol dient daarbij als handleiding. Het paleis is dan ook wel vergeleken met een vergulde kooi, waaruit geen ontsnapping mogelijk is. De strakke regels hebben zowel bij keizerin Masako als haar schoonmoeder keizerin Michiko herhaaldelijk tot gezondheidsproblemen geleid.

Communicatie over de activiteiten van de keizerlijke familie loopt ook via het Bureau, dat op gezette tijden via persberichten vertelt wat er in het paleis is gebeurd. De keizer wordt meestal niet rechtstreeks geciteerd. “De keizer heeft woorden van waardering uitgesproken voor hun harde werk”, heette het maandag bijvoorbeeld nadat het keizerspaar thuis een briefing had gekregen over de economische gevolgen van de coronacrisis door vertegenwoordigers van het Japanse VNO-NCW en de Kamers van Koophandel.

De laatste maanden hebben de activiteiten van het keizerspaar zich geheel tot zulke ontmoetingen beperkt. Nader contact met de bevolking, zoals in Europa gebeurde via Zoom-gesprekken of beperkte werkbezoeken, was er niet bij. Dat heeft geleid tot de roep om hen meer zichtbaar te maken, en ook sociale media te gaan gebruiken.

 

BUZZR

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck