Recensie De Stamhouder: beste serie ooit gemaakt in Nederland

De Stamhouder recensie|||||De Stamhouder recensie
Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Jos La Grande

Mag je zeggen dat je een Nederlandse tv-serie magistraal vindt, de beste die zelfs ooit gemaakt is? Met acteurs die zichzelf overtreffen. Waarvan script en regie, een Gordiaanse knoop, fenomenaal in elkaar steken, dankzij geniaal scriptschrijfster Rik D’hiet. Dat de effecten en de stunts in De Stamhouder levensecht zijn en de locaties waar gefilmd werd wonderschoon.

Op het puntje van je stoel zit je bij het aanschouwen van de achtdelige serie De Stamhouder. Geen minuut willen missen van het historisch familiedrama, vastgelegd door oud-journalist wijlen Alexander Münninghoff in zijn autobiografie De Stamhouder, een familiekroniek.

Topregisseur

Nederland presteert tot dusver ver onder de maat op de Netflix-ladder met als uitzondering Undercover met Frank Lammers. De poldermaffia-serie is onvergelijkbaar met het meesterwerk dat regisseur Diederik van Rooijen heeft afgeleverd. We kennen hem nog van het succesvolle Penoza. Met de Stamhouder bewijst Van Rooijen dat hij tot hele groten van Nederland kan worden gerekend, vergelijkbaar met Paul Verhoeven, die in de categorie oorlogsfilms de klassiekers Soldaat van Oranje en Zwartboek afleverde, Martin Koolhoven en Halina Reijn.

Met een budget van maar liefst € 10 miljoen ging Van Rooijen en zijn team aan de slag. Dat is veel geld voor Nederlandse begrippen, internationaal is het een leuk begin.

Acteurs

Zullen we de acteurs Matthijs van de Sande Bakhuyzen, die de jonge stamhouder Alexander Münninghoff speelt, Marcel Hensema (fantastisch!), Robert de Hoog (Mocro Maffia) en Gijs Scholten van Aschat (briljant) maar gelijk het maximale aantal van 5 sterren geven voor hun rollen? Of dan die andere ontdekking: actrice Sallie Harmsen. Ze speelt een vlijmscherpe Ellen in de serie, de vriendin van Alexander. Harmsen is al behoorlijk ervaren, maar deze rol betekent haar absolute doorbraak.

Doorbraak

De komende weken zijn de resterende afleveringen van deze internationale productie van Column Film in samenwerking met AVROTROS elke zondagavond te zien. Beter is De Stamhouder bingen via NPO PLUS. Jammer dat serie worden uitgesloten van de Oscars. Dat geeft meteen al aan hoe verouderd dat instituut is als dit verhaal van Alexander Münninghoff (voorlopig) Hollywood niet bereikt.

Gaat dat zien!

(Foto: AVROTROS/Dinand van der Wal)