Onderzoek NPO: songfestival brengt mensen dichter bij elkaar

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op WhatsApp
Van onze redactie

Een groot evenement als het Eurovisie Songfestival (ESF) in Rotterdam Ahoy brengt mensen dichter bij elkaar. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau GfK, in opdracht van de NPO, onder ruim 3000 Nederlanders van 13 jaar en ouder.

Het songfestival en andere internationale evenementen als het EK voetbal en de Olympische Spelen zorgen volgens 54 procent van de ondervraagden voor ‘een gevoel van verbondenheid met de samenleving’. Daarnaast vindt 60 procent dat ze ‘meer saamhorigheid in Nederland’ veroorzaken.

“Uit het onderzoek blijkt dat het ESF wordt gezien als hét evenement dat samen met andere huisgenoten of gezinsleden wordt beleefd: 6 op de 10 mensen geven aan er gezellig sámen naar te gaan kijken”, stelt Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO. “De uitkomsten geven vooral aan dat dit soort grote evenementen heel belangrijk zijn voor veel Nederlanders; ze zorgen voor een gevoel van saamhorigheid in de samenleving. En dat kunnen we nou juist zo goed gebruiken in deze uitdagende tijden.”

Sportevenementen

Van alle ondervraagden zegt 30 procent nu dat ze later deze maand gaan kijken naar het songfestival. Bij de sportevenementen wordt vooral uitgekeken naar de Olympische Spelen (38 procent) en het EK voetbal (34 procent) en ook de Tour de France is populair. Dit wielercircus kan ook goed alleen worden gekeken, geeft 40 procent van de ondervraagden aan.

De halve finales van het Eurovisie Songfestival op 18 en 20 mei en de grote finale op 22 mei zijn te zien op NPO 1. De wedstrijden van het EK worden gespeeld van 11 juni tot en met 11 juli. De Tour de France start op 26 juni en finisht op 18 juli. De Olympische Spelen zijn van 23 juli tot en met 8 augustus.

 

BuzzE

 

 

Lees verder

Mis geen enkele winactie!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Facebook Twitter

DenD Partners

  • Dirk
  • Brookland
  • LAM jouw museum
  • Dirck