Polderen over het songfestival kan beginnen

ROTTERDAM – Nu de bidbooks zijn bestudeerd en de twee overgebleven locaties voor het Eurovisiesongfestival zijn bezocht, kan het polderen over het muziekfestijn beginnen. Volgens Sietse Bakker, hoofd producer Events van NPO, is het kiezen van een gaststad voor het songfestival 2020 meer dan ‘de meeste stemmen gelden’.

“Het gaat veel organischer”, zegt Bakker voor de camera van het ANP. “Je gaat met elkaar in gesprek, zoals we dat in Nederland eigenlijk altijd doen, het poldermodel.”

De songfestivalcommissie van NPO, AVROTROS en NOS is nu aan zet om een voorstel voor de gaststad op papier te zetten voor de raad van bestuur van de NPO. Dat voorstel gaat na goedkeuring binnen een paar weken naar Genève, naar de European Broadcasting Union (EBU), die er de laatste klap op geeft. In de loop van augustus is duidelijk waar het songfestival neerstrijkt: Rotterdam of Maastricht.

Aan elkaar gewaagd

“De ervaring leert dat ze daar dan niet van af gaan wijken”, zegt Bakker, die al zeventien songfestivals heeft meegemaakt en onder meer zes jaar werkzaam was voor de EBU. “Maar je weet het maar nooit.”

Rotterdam en Maastricht, die volgende week nog een keer langs mogen komen in Hilversum om de laatste vragen te beantwoorden, maken het de commissie moeilijk. “Er zijn veel overeenkomsten tussen Rotterdam en Maastricht, maar ook veel verschillen. We hebben twee voorstellen die in veel opzichten aan elkaar gewaagd zijn.”

Grootste stempel

De commissie ging donderdag langs bij Ahoy en zag daar “natuurlijk een andere locatie dan het MECC”. “Ahoy heeft de hoogte, de tribunes, en het MECC is meer een locatie waar je de ruimte zelf moet indelen”, aldus Bakker. “Ik zeg moet, maar dat is ook een mogelijkheid om daar zelf eigen invulling aan te geven. En dan is uiteindelijk de vraag aan ons: wat vinden we belangrijk, welke keuze willen we daarin maken?”

Hoewel de songfestivalorganisatie “geen tijd te verliezen” heeft, wordt de tijd genomen voor een keuze voor de gaststad. “Het is de belangrijkste keuze die je maakt. Uiteindelijk gaat dat de grootste stempel drukken op het songfestival dat we in 2020 in Nederland gaan organiseren.”

Een belangrijke keuze die gemaakt moet worden is welk verhaal wordt verteld. “Is dat het verhaal van de jonge, hippe stad Rotterdam? Met de haven, de diversiteit in de bevolking? Of is dat het verhaal van Maastricht in het hart van Europa, het verdrag van Europa, dicht bij België, dicht bij Duitsland, vlak bij het Drielandenpunt? Dat is ook een Europees verhaal dat verteld mag worden. Dus we hebben twee hele mooie verhalen, maar uiteindelijk zullen we er één moeten kiezen.”

Nederland trots maken

Dan is een belangrijke hobbel op weg naar het songfestival genomen, maar als de gaststad bekend is “begint het harde werk pas”. “Dan moeten we gaan nadenken over decor, presentatie, welk verhaal willen we vertellen, pauze-acts, openingen, hoe ziet het scorebord eruit… Al die details voor die drie shows, dus daar zijn nog bergen werk te verzetten.”

De organiserende partijen kijken “in de eerste plaats ontzettend uit” naar die bergen werk. “Het is zo mooi om dit met Nederland te mogen doen.” Maar het is een grote verantwoordelijkheid, weet Bakker. “We willen Nederland ook trots maken.”

Toch is Bakker positief. “Ik ben ervan overtuigd dat we dit als Nederland kunnen. Het is heel veel werk in korte tijd, maar als je naar de afgelopen 64 jaar kijkt: elk jaar is er een Eurovisiesongfestival, het komt altijd goed.”

 

BuzzE